Cała fabuła filmu służy tu tylko poruszeniu wielu ważnych tematów egzystencjalnych i metafizycznych.
Najważniejszy problem, który porusza tutaj Visconti to kwestia naszych stosunków z innymi ludźmi. Reżyser zdaje się nas przestrzegać, aby świat sztuki i artyzmu - ten którym żył profesor - nie zastępował nam...
Są dwa takie momenty w filmie Viscontiego, w których Profesor wypowiada najbardziej znaczące, ale także indywidualne słowa. Pierwszy to w chwili, gdy Bianca Brumonti pyta go, dlaczego żył w ten sposób samotnie. Profesor odpowiada: "Wrony latają w stadach, orzeł szybuje samotnie" Druga taka chwila to prawie końcowa,...
Starszy profesor, który wybrał samotność i zbliża się do końca swego życia. Towarzyszy mu wierna podstarzała służąca. Cisza i spokój zostają zaburzone przez nagle pojawiających się młodych ludzi. Oprócz chaosu, wprowadzają u profesora uczucie nostalgii. We wspomnieniach powracają sceny z minionego życia. Tak w skrócie...
więcej„Portret rodzinny we wnętrzu" w urzekającej scenerii przedstawia konfrontację dwóch światów. Z jednej strony widzowi ukazuje się profesor, tradycjonalista, zamknięty w swoim pięknym barokowym mieszkaniu, a z drugiej pojawia się rodzina „nowoczesna”, zaprzeczająca wielu tradycyjnym zasadom moralnym. Wśród pięknych...
Ja po prostu nie mogę uwierzyć, że ona miała wtedy 15i że w ogóle ktoś się na coś takiego zgodził, chyba że miała w tej scenie dublerkę. Wiecie coś więcej na ten temat?
Jest taka scena, kiedy zmęczony profesor leży w łóżku i czyta. Jest noc, a mimo to zza ściany dobiegają go dźwięki muzyki i jakiś ruch. Profesor zaciekawiony wychodzi i mimowolnie staje się świadkiem dziwnej "seksualnej" sceny między młodymi. Z offu dobiegają nas słowa piosenki "Testarda io", śpiewanej przez Iva...
Ponieważ Luchino Visconti został poważnie dotknięty udarem, firmy ubezpieczeniowe odmówiły ryzyka ubezpieczenia produkcji. Zdjęcia można rozpocząć dopiero po tym, jak Burt Lancaster obiecał, że w razie potrzeby zastąpi reżysera za kamerą. Visconti był przeciwny aby w filmie grał Lancaster (nacisk ze strony producenta...
więcejKolejny film Viscontiego, który porusza do głębi. Do świata samotnego, wycofanego profesora wkracza nagle życie pod postacią pewnej ekscentrycznej, nietypowej rodziny. Wdziera się ono brutalnie i już nic nie pozostaje takie samo. Dzieło o zderzeniu ludzi na różnych etapach drogi i różnych stylach życia. Film o tym, że...
więcejWielka metafora o świecie, w którym żyjemy, i o ludziach, którymi jesteśmy... Dwa światy - profesora i całej reszty - schodzą się nagle, by uświadomić nam, że życie to umiejętność akceptowania siebie, ale i poszukiwania tego, kim moglibyśmy być. A moglibyśmy dzięki innym... Poznać kogoś, to według Viscontiego, paść...
więcej„Portret rodzinny we wnętrzu” bardzo pięknie dopełnia się ze „Śmiercią w Wenecji”. Nie jest tak wielkim arcydziełem, jest nieco bardziej zagadany, ale reinterpretuje bardzo podobne tematy. W domu nasiąkniętym sztuką i przeszłością żyje sędziwy Profesor, którego spokój zakłóca „nalot”...
więcejProfesor wg. mnie zaczął powoli potrzebować tych ludzi, żyć ich życiem bo własnego nie miał, mimo, że uważał ich za próżnych, za głupich, potrzebował innych żeby samemu w końcu mógł żyć. Jednak orzeł także potrzebował towarzystwa. O tym filmie można by długo mówić o jego kontekstach politycznych, socjologicznych i...
Po raz kolejny nostalgia Viscontiego za światem minionym, za jego pieknem i niepowtarzalnością. Symbol wieczności i niezmienności tradycji - posągowy wręcz w swym konserwatyźmie Profesor grany przez Lancastera przeciwstawiony cynicznej, pełnej pogardy ale i pasji życia postawie hedonisty Konrad Huebel ( Helmut Berger)...
więcejnic tu się ciekawego nie dzieje. Burt Lancaster wygłasza napuszone, pseudofilozoficzne brednie; dyrdymały wygaduje też Helmut Berger. Krytykę kapitalizmu głosi się tu wprost, co jest jakby wyjęte żywcem z leninowskich dzieł. Ci okropni kapitaliści, a jakże, wykończyli, przynajmniej pośrednio, biednego Helmuta. Helmut...
więcejLosy starego intelektualisty, żyjącego wspomnieniami minionej epoki. Zmaga się boleśnie z młodą generacją, wychodząc z tej próby okaleczony na resztę życia. Film posiada również silne akcenty faszystowskie. W filmie występuje niewielu aktorów. Lancaster tworzy kreację potężną i wzruszającą. Mangano gra wielką damę z...
więcej